Samleside for de mest stilte spørsmål angående kommunal fakturering.
Ved spørsmål om betaling, betalingsutsettelse, oppdeling av faktura – ta kontakt med Værnesregionen økonomi på telefon 74 83 35 50.
Kommunale avgifter
Det sendes ut faktura 4 ganger i året. Faktureringsmåneden er januar, april, juli og oktober. Betalingsfristen er 20. påfølgende måned.
Abonnent som kun har feieavgift får 1 faktura årlig, den faktureres på juli.
Fakturaen sendes til den som står oppført som eier i eiendomsregisteret eller matrikkel. Informasjon om eiendommen hentes fra Statens Kartverk.
Informasjon om eiendommen din hentes fra eiendomsregisteret, og det faktureres pr. boenhet. Er eiendommen registrert med feil antall boenheter, eller du ønsker å fjerne en boenhet, må du sende søknad om bruksendring til Selbu kommune. Postmottak@selbu.kommune.no
Du kan velge mellom ulike måter å betale fakturaen på, men merk at de fleste betalingsmåtene er en avtale mellom deg og banken din. Det betyr at du må ta kontakt direkte med banken dersom du ønsker å opprette en betalingsavtale.
Det er dessverre ikke mulighet til å dele fakturaen mellom ny og gammel eier. Et eierskifte er et oppgjør mellom kjøper og selger. Ta kontakt med ansvarlig eiendomsmegler for å avklare om kommunale gebyrer er tatt med i oppgjøret.
Forklaring til fakturatekst finner du her
Annen kommunal fakturering
Kommunen fakturer også blant annet for:
- Gebyrer fra Plan, Areal og Teknikk (for eksempel byggesak, oppmåling, tilkobling vann og avløp, private vannverk/avløpsanlegg mm.)
- Konsesjons- og delingssaker
- Utleie kommunale boliger/bygg
- Varmebasseng
- Skjenkebevilling
For spørsmål ved utsendt faktura, send epost til: fakturering.post@selbu.kommune.no eller ring Selbu kommune 73 81 67 00
Oppvekst
Fast fakturering SFO/BHG sendes ut omkring 20.-25. hver måned, med forfall 20. måneden etter.
Øvrig fakturering vil ha forfall 20. eller 30. i måneden.
Faktura på barnehageopphold sendes til den forelderen som er registrert som fakturamottaker i søknad om barnehageplass. Endring av fakturamottaker gjøres av din barnehage.
Faktura på SFO-opphold sendes automatisk til den foresatte som søker om plass på SFO dersom barnet allerede ikke har en fakturamottaker registrert.
Du kan velge mellom ulike måter å betale fakturaen på, men merk at de fleste betalingsmåtene er en avtale mellom deg og banken din. Det betyr at du må ta kontakt direkte med banken dersom du ønsker å opprette en betalingsavtale.
Helse og omsorgstjenester
Det sendes ut faktura en gang i måneden med forfallsdato den siste dag i måneden.
Fakturaen blir sendt til den som mottar tjeneste ut i fra vedtak. Ved ikke-vedtaksbaserte tjenester faktureres tjenestemottaker.
Du kan velge mellom ulike måter å betale fakturaen på, men merk at de fleste betalingsmåtene er en avtale mellom deg og banken din. Det betyr at du må ta kontakt direkte med banken dersom du ønsker å opprette en betalingsavtale.
Sist endret 03.07.2024 11.01