Hva er ledsagerbevis?
Ledsagerbevis er et kort som utstedes til personer som på grunn av funksjonsnedsettelser trenger ledsager for å delta i samfunnet. Målgruppen er personer som uten funksjonsnedsettelsene hadde kunnet delta på egenhånd.
Ledsagerbevis er ikke en lovpålagt ordning, men en frivillig ordning som Selbu kommune har innført. Ordningen skal gi ledsager fri adgang til offentlige kultur- og fritidsarrangement og offentlige transportmidler der ordningen aksepteres.
Hvem kan benytte ordningen?
Alle som har et dokumentert behov for bistand, kan søke om ledsagerbevis. Bistandsbehovet må normalt være av minst 2 års varighet. Det er ingen aldersgrense for å få ledsagerbevis.
Det er den enkelte selv, som innehaver av beviset, som velger hvem som skal være ledsager. Det kan være en venn, et familiemedlem, fritidsassistent, støttekontakt eller andre.
Hvordan søke om ledsagerbevis?
Søk om ledsagerbevis
Her er utskriftsvennlig versjon av skjemaet:
Søknadsskjema ledsagerbevis (DOCX, 71 kB)
Hvor kan ledsagerbeviset brukes?
Beviset vil kunne brukes ved alle institusjoner og arrangement som har akseptert ordningen, over hele landet. Arrangører og lokaler som aksepterer ordningen markerer dette med det offentlige fastsatte symbolet for ledsager ved inngang/luke og lignende.
Billetter skal bestilles på ordinær måte, og man kan ikke forlange inngang dersom det er utsolgt. Noen arrangører kan ha begrensninger på bruk av ledsagerbeviset, eller krever forhåndsbestilling.
Selbu kommunes rutine for ledsagerbevis (PDF, 2 MB)