Bostøtte

Bostøtte

Hva er bostøtte?

Bostøtte er en behovsprøvd statlig støtteordning for deg som har lav inntekt og høye boutgifter. Husbanken og kommunen samarbeider om bostøtteordningen. Husbanken fatter vedtakene, men det er kommunen som behandler søknadene og har all kontakt med deg som søker.

Hvem kan få bostøtte?

På hjemmesiden til husbanken.no kan du se hvem som kan få bostøtte, hvilke krav som gjelder for boligen og hvilke inntektsgrenser som gjelder.

Hvordan søke bostøtte?

Alle som har mulighet bør søke elektronisk via husbanken.no. Har du ikke mulighet til det kan du søke på papirsøknad. Selbu kommune ved Servicetorget kan bistå til utfylling av papirsøknader. Alle NAV-kontor kan også bistå i utfylling av både elektroniske og papirsøknader. Søknadsfristen for bostøtte er den 25. hver måned. Utbetaling skjer ca. den 20. i påfølgende måned.

Søk bostøtte på husbanken.no

Bostøtte beregnes etter søkerens inntekt for den måned vedtaket fattes for. Inntektsopplysninger hentes fra offentlige registre og trenger ikke dokumenteres. Inntekt som ikke innhentes automatisk (netto kapitalinntekter, næringsinntekt og utenlandsinntekt) må anslås på søknaden.

Vedtak om bostøtte

Såfremt du ikke har reservert deg, sendes alle vedtak om bostøtte ut digitalt. Du kan der lese begrunnelsen for vedtaket samt klagemuligheter. Hvis du mener noe er feil, kan du klage innen 3 uker fra du mottok vedtaket. I noen tilfeller må du fylle ut et eget klageskjema. Klagen skal du sende til kommunen.

Åpningstider

Mandag - fredag kl. 09.00-15.00

Kontakt

Servicetorget Selbu rådhus
E-post
Telefon 73 81 67 00