Trygt og godt skolemiljø
Alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, inkludering, trivsel og læring.
Retten til et trygt og godt skolemiljø gjelder for skolen, skolefritidsordningen og leksehjelpordningen. Den gjelder også når aktiviteter skjer utenfor skolens område og på skolens digitale plattformer.
Skolenes forebyggende arbeid er forankret i kommunens og skolenes internkontrollsystem. Det forebyggende arbeidet blir årlig evaluert av skolens ansatte, elever, rådsorganer og ledergruppen i sektor oppvekst. Elevenes psykososiale skolemiljø er også et sentralt tema i tilstandsrapporten for sektor oppvekst, og blir årlig presentert og drøftet i kommunestyret.
Elevenes hjemme- og fritidsforhold kan ha innvirkning på skolemiljøet. Skolene arbeider derfor aktivt for å styrke samarbeidet med foresatte, hjelpetjenester, frivilligheten og andre relevante aktører. Målet er å skape trygge og positive miljøer for barn og unge på alle arenaer.
Skolen godtar ikke krenkende oppførsel fra elever eller andre som oppholder seg på skolen. Hva som regnes som krenkelser er en helhetsvurdering. Mobbing, vold, diskriminering og trakassering er eksempler på krenkelser. Det skal være en lav terskel for å melde fra om krenkelser, men ikke alle kritiske ytringer og uoverensstemmelser mellom elevene omfattes. Terskelen for hva som er krenkende er ikke lik for alle elever. Skolen tar hensyn til dette i sin vurdering.
Formålet med aktivitetsplikten er å sikre at skolene handler raskt og riktig når en elev ikke har det trygt og godt på skolen, jf. opplæringsloven § 12-4. Skolens aktivitetsplikt er delt i fem delplikter:
- følge med og fange opp
- gripe inn mot krenkelser
- melde fra ved mistanke om eller kjennskap til krenkelser
- undersøke saken
- sette inn egnede tiltak og evaluere
Skolen skal sikre at eleven blir hørt, og en vurdering av elevens beste skal være et grunnleggende hensyn i samtaler med elevene og når eventuelle tiltak skal settes i gang.
Det er en skjerpet aktivitetsplikt i saker der ansatte krenker elever, jf. opplæringsloven §12-5.
Skolene har rutiner for hvordan skolemiljøsaker behandles og dokumenteres.
Skolen skal dokumentere hvordan delpliktene i aktivitetsplikten blir oppfylt. Formålet med dokumentasjonen er:
- å bidra til effektive arbeidsprosesser
- å bidra til rettssikkerhet for elev og foresatte
- av hensyn til overprøving fra statsforvalter i enkeltsaker og tilsyn
Skolen skal dokumentere i den formen og omfanget som er nødvendig.
Hvis foresatte mener skolen ikke har gjort nok, kan saken meldes til statsforvalteren. Det forutsettes at:
- saken er tatt opp med rektor
- det har gått minst en uke fra saken ble tatt opp med rektor
- saken må gjelde skolemiljøet på den skolen eleven går på nå
Er det helt spesielle tilfeller, kan statsforvalteren uansett kontaktes.
Statsforvalteren skal finne ut om skolen har oppfylt aktivitetsplikten sin, og bestemme hva skolen skal gjøre for at eleven får det trygt og godt på skolen.
Ta kontakt med skolen så fort som mulig og forklar hva saken gjelder. Snakk gjerne med kontaktlærer først, men du kan også ta direkte kontakt med rektor. Hvis hendelsen gjelder SFO, kan du kontakte SFO-leder eller rektor.
Det skal være en lav terskel for å ta kontakt med skolen for å dele bekymringer dersom du mistenker at en elev ikke har det trygt og godt på skolen eller SFO. Du kan ta kontakt med skolen via telefon, melding eller be om et møte.
Rektor blir informert om alle meldinger som angår skolemiljøet og tar kontakt med den som melder for å undersøke saken.
Vil du vite mer?
Skolemiljø (udir.no)
Mobbing (udir.no)
Barn – Mobbing – Sammen i Selbu
Ungdom – Mobbing – Sammen i Selbu
Voksen/foresatt - Mobbing og utenforskap – Sammen i Selbu
Lag/organisasjon - Mobbing og utenforskap – Sammen i Selbu
Ansatt - Mobbing og utenforskap – Sammen i Selbu
Sist endret 14.11.2024 14.20