Tilpasset opplæring og individuell tilrettelegging
Hvis en elev ikke har tilstrekkelig utbytte av den ordinære opplæringen, kan han eller hun ha rett til å få tilpasset opplæring og individuell tilrettelegging.
Å tilpasse opplæringen betyr å tilrettelegge med varierte vurderingsformer, læringsressurser, læringsarenaer og læringsaktiviteter slik at alle får tilfredsstillende utbytte av opplæringen.
Tilpasset opplæring gjelder alle elever, og skolen skal legge til rette for en opplæring som ivaretar både fellesskap og hver enkelt elev, slik at elevene får best mulig utbytte av opplæringen.
Individuelt tilrettelagt opplæring dreier seg om tilrettelegging for at elevene oppnår målene i fagene, og erstatter på mange måter begrepet spesialundervisning. Dersom tilpasning innenfor ordinær opplæring ikke er nok, skal skolen vurdere om eleven har rett til individuelt tilrettelagt opplæring. Før skolen kan fatte et vedtak om at en elev skal ha individuelt tilrettelagt opplæring, skal PPT utarbeide en sakkyndig vurdering. Den tar stilling til om eleven har utbytte av det ordinære opplæringstilbudet, og hvilken tilrettelegging eleven skal ha.
Personlig assistanse og fysisk tilrettelegging handler nødvendigvis ikke om å nå målene i fagene, men er forutsetninger for at elevene skal få utbytte av opplæringen. Rektor fatter vedtak i disse sakene, og det er i utgangspunktet ikke krav om at det først må foreligge en sakkyndig vurdering.
Hvis eleven trenger personlig assistanse eller fysisk tilrettelegging i tillegg til individuelt tilrettelagt opplæring, skal den sakkyndige vurderingen gi en helhetlig vurdering av hvilken tilrettelegging eleven trenger.
Intensiv opplæring er ment å være en del av den ordinære tilpassede opplæringen. På 1. - 4. trinn skal elever som står i fare for ikke å ha forventet progresjon i lesing, skriving eller regning, raskt få egnet støtte og oppfølging for å hindre at problemene får utvikle og forsterke seg videre i opplæringsløpet.
Et gjennomgående trekk i kapittel 11 er et forsterket fokus på inkludering. Dette ses i sammenheng med opplæringsloven kapittel 12 om elevenes rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, inkludering, trivsel og læring. Tilpasset opplæring og individuell tilrettelegging skal i størst mulig grad skje innenfor et fellesskap.
PPT skal hjelpe skolen i det forebyggende arbeidet og i arbeidet med intensiv opplæring, tilpasset opplæring og individuell tilrettelegging.
Stjørdal kommune er vertskommune for PP-tjenesten i Selbu kommune. Denne tjenesten er interkommunal for kommunene i Værnesregionen. For mer informasjon om tjenesten, klikk på lenken:
PPT - Værnesregionen
- Skolen, elev eller foresatte er bekymret for at eleven ikke får tilfredsstillende utbytte av undervisningen. Skolen plikter å iverksette nødvendig kartlegging og iverksette tilpasset opplæring.
- En henvisning sendes PP-tjenesten.
- PP-tjenesten gjør en sakkyndig vurdering som består av utredning og tilråding av elevens behov.
- Skolen vurderer og avgjør om eleven har rett til individuelt tilrettelagt opplæring og fatter enkeltvedtak. Det er klageadgang på enkeltvedtaket.
- Dersom eleven har rett til individuelt tilrettelagt opplæring, lager skolen en individuell opplæringsplan (IOP) og starter med den individuelt tilrettelagte opplæringen.
- Utbytte av den individuelt tilrettelagte opplæringen blir hvert år evaluert i årsrapport. På bakgrunn av dette, vurderer skolen om den individuelt tilrettelagte opplæringen skal justeres eller opphøre.
For mer informasjon:
Tilpasset opplæring og individuell tilrettelegging i ny opplæringslov | udir.no
Sist endret 12.07.2024 09.31