Gebyrer for arbeider etter Plan og bygningsloven - Bygge- og delesaker 01.07.2023

Gebyrer for arbeider etter Plan og bygningsloven - Bygge- og delesaker 01.07.2023

Hva koster det med bygge- og delesaker:

Gebyrregulativ gjeldende fra 01.03.2024 (PDF, 2 MB)

Forskrift om gebyrer etter PBL gjeldende fra 01.07.2023 (PDF, 2 MB)

Det ble i kommunestyret den 26.06.23 vedtatt ny forskrift og nye saksbehandlingsgebyrer for bygge-, dele-, plan- og oppmålingssaker, gjeldende fra 01.07.23. Gebyrene skal dekke kostnadene for selve saksbehandlingen i kommunen.

Prisnivået er nå beregnet ut fra det reelle tidsforbruket til hver saksbehandling. Til forskjell fra tidligere vil det nå bl.a. bli fakturert for:

  • Grunngebyr for journalføring i sakssystemet og registreringsgebyr for matrikkelføring.
  • Veiledning ut over det lovpålagte. Hjelp til hvordan søke på ulike tiltak, veiledning pr epost og telefoner.
  • Møter, forhåndskonferanser og befaringer.
  • Ufullstendige søknader som medfører mangelbrev.
  • Melding om tiltak uten søknadsplikt.

Dette medfører at det vil bli høyere saksbehandlingsgebyr enn tidligere på de sakene hvor søker trenger mer hjelp, og der søknaden ikke er komplett.

Tiltakshaver/Søker blir opplyst om at veiledningsmøter vil bli fakturert etter medgått tid (pr tlf. og fysiske møter).

Det oppfordres til at alle firma/foretak som sender søknad om tiltak med krav om ansvarlig foretak, benytter elektronisk søknad. Digitale løsninger for byggesøknader kan dere finne via denne linken: Digitale løsninger for byggesøknader - Direktoratet for byggkvalitet (dibk.no)