Dette avsnittet er mest for deg som er entreprenør, rørlegger eller på annen måte involvert i en sak som fagkyndig.
Det er også viktig å kjenne til for deg som er i ferd med å velge ut en entreprenør til å etablere renseanlegg for deg.
Hvorfor krav til kompetanse?
Tilstrekkelig kompetanse sikrer godt utført arbeid, hindrer forurensning, og gir gode og komplette søknader som raskere kan behandles og godkjennes.
NIBIO har tilsvarende anbefalinger. Kommunene strammer inn på kompetansekravet fortløpende.
Kort sagt avklares hva som er nødvendig av kompetanse i hvert tilfelle, ved at du ringer kommunen før søknaden sendes inn. Avtal gjerne et planleggingsmøte med involverte parter. Tilstrekkelig kompetanse må dokumenteres.
Lokal forskrift - med forklaringer
Se § 9 om kompetanse her:
Lenke til lokal forskrift
Hva er "tilstrekkelig kompetanse"?
I forskriften står det at man behøver «tilstrekkelig kompetanse». Det avhenger derfor av sak. For eksempel type rensemetode, og lokale forhold (se eksemplene nedenfor). Ofte er kompliserte forhold allerede avklart i en nyere, detaljert VA-plan (vann- og avløpsplan), og søknaden blir da enklere. Da kan det allerede være vurdert at noen typer renseanlegg er utelukket, og det er ferdig vurdert rundt vanskelige grunnforhold, mange hus, drikkevannskilder, badeplasser og annet.
Krav for å søke, prosjektere og utføre
I utgangspunktet stiller forskriften følgende krav, men det avhenger av hvor komplisert saken er, og skal avklares med kommunen før søknaden skrives.
- Ansvarlig prosjekterende:
- Dokumenterte kunnskaper på høyskolenivå eller tilsvarende, med vekt på vannfaglige emner
- Ansvarlig utførende:
- Kurs for ADK 1 eller ADKS, og todagerskurs eller tilsvarende om bygging av mindre avløpsrenseanlegg
- Ansvarlig søker:
- På generelt grunnlag er det også krav om at søknader må skrives av entreprenør/fagkyndig som har sentral godkjenning som ansvarlig søker for alle typer tiltak, tiltaksklasse 1. (Noen unntak som selvbygger - ta kontakt.) (Krav til søknaden og vedlegg finner du ved å klikke på knappene ovenfor.)
Husk at det skal erklæres ansvarsrett for alle i eget skjema (5181 på dibk.no).
Hva betyr "eller tilsvarende"?
«Eller tilsvarende» er understreket her, fordi også annen, tilsvarende kompetanse kan godkjennes, som en «lokal godkjenning». Dette må du drøfte med kommunen på telefon før du starter å skrive en søknad. Det er vanlig å sende inn kursbevis, CV eller et par referanser, helst utslippstillatelser fra andre kommuner, som bekrefter erfaringer og godt utført arbeid.
Hva om vi mangler kompetanse?
For de fleste typer saker er det også mulig å velge en enklere type renseløsning, hvis man mangler kompetanse. F.eks. tett tank for svartvann istedenfor infiltrasjonanlegg for totalavløp, eller å sette ned Biotank istedenfor å lage infiltrasjonsgrøft for gråvann. Stort sett finner man en god løsning.
Mangler man fortsatt noe kompetanse, så er det vanlig å sette bort noen av oppgavene til noen andre som har tilstrekkelig kompetanse. For eksempel prosjektering og skriving av søknad.
Det går stadig kurs som kan gi deg den kompetansen som trengs. Her er en oversikt, oppdatert per 03.06.2022:
Noen eksempler der kompetanse er avgjørende
- Infiltrasjonsanlegg for totalavløp (svart- og gråvann) er blant de mest krevende. Man må gjøre undersøkelser, og begrunne søknaden godt. Da må man kunne ta sikteprøver og infiltrasjonstester, vurdere resultatene av disse, og vise utregningen som gir riktig dimensjonering av anlegget.
- Også store, felles renseanlegg for byggefelt kan være krevende.
- Noen steder er det vanskelig å etablere infiltrasjonsgrøft for gråvann eller fordelingsgrøft for restutslipp fra minirenseanlegg, f.eks. på bart fjell, myr, eller ved plassmangel.
- Noen steder er ikke bekken stor nok til å tåle restutslipp fra minirenseanlegg. Dette må beregnes og vurderes i hvert tilfelle. Kommunen kan hjelpe til noe, og har en veileder. I noen tilfeller kan etterpolering være en løsning.
- Tett tank for svartvann kan kreve egne tiltak for å kunne etableres steder det er flomfare eller høy grunnvannstand.
Denne listen er ikke uttømmende, og kommunen kan vurdere enkeltsaker annerledes i hvert tilfelle, ut fra lokale forhold, kompetanse og andre faktorer.