At vi tar i bruk Helseplattformen, skal først og fremst gjøre kommunikasjonen med helsetjenestene enklere og mer sammenhengende for deg som innbygger. Alle helsetjenestene du møter skal samhandle i ett og samme system.
Slipper å gjenta opplysninger - pasientsikkerhet øker
For å gi deg god helsehjelp, må helsepersonell ha informasjon om deg. Helsetjenestene i dag bruker ulike journalsystemer som ikke “snakker sammen”. Som pasient må du gjenta historien din for hver gang du møter en ny person i tjenesten. Det trenger du ikke med Helseplattformen, for her snakker sykehus med kommune og motsatt. Med rett informasjon til rett tid, samlet i samme journalsystem, økes pasientsikkerheten og helsepersonell får et effektivt arbeidsverktøy med alle data om pasienten på ett sted. De slipper å bruke tid på å lete og etterspørre informasjon. Helseplattformen gir et felles journalsystem for hele helsetjenesten. Med rask tilgang på all relevant informasjon, kan man gi god behandling raskt. Du vil oppleve at helsetjenesten blir mer sømløs og at informasjonen er tilgjengelig for din behandler når det er nødvendig.
Kun nødvendig informasjon
Selv om vi nå samler alle helseopplysninger i ett og samme system, så betyr det ikke at alt helsepersonell vil ha tilgang til all informasjon. Bare den som har en tjenstlig grunn for det kan få tilgang til dine pasientopplysninger. Det betyr at de som behandler deg bare har tilgang på det de trenger for å behandle deg.
HelsaMi
I tillegg vil du få tilgang til dine egne opplysninger, gjennom innbyggerportalen HelsaMi. Her kan du blant annet lese meldinger fra din behandler, sende meldinger til din behandler, se dine timeavtaler, legemidler, sende henvendelse om kommunale tjenester, se dine helseopplysninger, se prøvesvar (i første omgang fra sykehus), samt dele informasjon med nærmeste pårørende, med mer.
HelsaMi skal ikke erstatte den nasjonale nettsiden Helsenorge.no, men vil være et supplement og inneholde mer informasjon om deg enn du finner i Helsenorge.