Høstens influensa- og koronavaksinering

Høsten 2024 vil det være mulig å vaksinere seg mot både influensa, korona og lungebetennelse på samme tidspunkt, da vaksinene kan settes samtidig.

Vaksinering vil foregå:

Torsdag 24.oktober fra kl 9:00

Torsdag 31.oktober fra kl. 9:00

Torsdag 7.november  fra kl. 9:00

Sted: Selbu helsestasjon

Time til vaksinerings bestilles via telefon 934 18 457 (Nina Oline) og 400 23 393 (Bjørg Janne) mellom klokken 8:00 - 15: 00 på hverdager. Uavhengig av hvor man har fastlege, kan bestille vaskinetime for å få tatt den her i Selbu. Ved bestilling av vaksinetime, vil det bli spurt om fødselsnummer eller ta med og ha det klart på vaksinedato om du ikke ønsker å oppgi den ved bestilling vaksine.

Ikke møt opp dersom du har akutt infeksjon med feber.
Beboere i omsorgsboliger og sykehjem blir ivaretatt av tjenesten.

Pris på Vaksiner:

Influensavaksine kr 250 ,-

Covidvaksine Gratis

Betaling meg kort, kontant eller vipps

Informasjon om influensavaksinen:

Målgruppen for influensavaksine er:

• Beboere i omsorgsboliger og sykehjem (blir ivaretatt av tjenesten)
  • Alle fra fylte 65 år
  • Gravide etter 12. svangerskapsuke (2. og 3. trimester). Gravide i 1. trimester med annen tilleggsrisiko skal også få tilbud om influensavaksine
  • Prematurt fødte barn, særlig barn født før uke 32 i svangerskapet, fra 6 måneder (kronologisk alder) til 5 år
  • Barn og voksne med:
    • kronisk lungesykdom (inkludert astma)
    • kronisk hjerte-/karsykdom (annet enn velregulert høyt blodtrykk), spesielt personer med alvorlig hjertesvikt, lavt minuttvolum eller pulmonal hypertensjon.
    • diabetes mellitus, type 1 og 2
    • kronisk leversvikt
    • kronisk nyresvikt
    • kronisk nevrologisk sykdom eller skade, spesielt personer med nedsatt lungekapasitet og/eller hostekraft
    • nedsatt immunforsvar som følge av sykdom eller behandling av sykdom (f.eks. organtransplanterte, kreft, HIV, reumatoid artritt og andre sykdommer)
    • svært alvorlig fedme (KMI over 40)
    • annen alvorlig og/eller kronisk sykdom der influensa utgjør en alvorlig helserisiko, etter individuell vurdering av lege (f.eks. personer med medfødte kromosomavvik, genetiske syndromer og sammensatte kromosomavvik som ikke er klassifisert annet sted)

Mer informasjon om influensavaksinen finner du her: Vaksine mot influensa - Helsenorge

Mer informasjon om koronavaksinasjon finner du her: Koronavaksine - Helsenorge

Pneumokokkvaksine må bestilles hos fastlege. Hvis du har vaksinen med deg, så kan du få satt den samtidig som du tar influensavaksine og covidvaksine.

Pneumokokkvaksine (vaksine mot lungebetennelse) til risikogrupper:

Pneumokokkvaksine bør gis hvert 6. år. Oversikt over dine vaksiner finner du når du logger inn med din ID på www.Helsenorge.no

Mer om informasjon om Pneumokokkvaksine til risikogrupper finner du her: Pneumokokkvaksine til risikogrupper - FHI